wtorek, 11 czerwca 2019

3rd Mobility to Romania/ III Mobilność na Rumunię

Kierunek: RUMUNIA!

Trochę jest nam żal, że odbyliśmy ostatnią Mobilność w naszym projekcie "Ekologicznie znaczy logicznie".  Niestety prawdziwe jest powiedzenie: "wszystko co dobre, szybko się kończy".
I nie wiadomo kiedy minęły nam dwa lata współpracy... ale chwila! Ten post nie jest o tym... a o czym? A właśnie o tym, jak dobrze bawiliśmy się realizując zadania projektu na Rumunii.
Czy wiecie jaka odległość dzieli Stróżę od Targu Bujor? Dokładnie 1221 km, które polska grupa pokonała w dwa dni. Węgrzy mieli troszkę bliżej bo tylko 706 km.
Do Targu Bujor dojechaliśmy w niedzielę wieczorem, gdzie nasi uczniowie zostali powitani i odebrani przez swoich rumuńskich przyjaciół i ich rodziny.

Dzień I, 6 maja

W poniedziałek, zostaliśmy oficjalnie powitani zgodnie z rumuńsko - polską tradycją: chlebem i solą.
W przedszkolu/ Kindergarten
Następnie zwiedziliśmy szkołę, która była pięknie przystrojona
z okazji naszej wizyty. Zobaczyliśmy kilka lekcji,
a później odwiedziliśmy lokalne przedszkole.
Dzieci przygotowały dla nas piosenkę i wręczyły nam kwiaty.
Po obiedzie złożyliśmy krótką wizytę u burmistrza Targu Bujor. Otrzymaliśmy od niego przepiękne upominki, które już zawsze będą nam  się kojarzyć z wyjazdem na Rumunię.

Z wizytą u burmistrza/ At Mayor's office

Po oficjalnych wizytach przedstawiliśmy prezentacje na temat    Rumunii z naszego punktu widzenia.
Opowiadaliśmy o najciekawszych miejscach, zabytkach, sławnych ludziach, historii i kulturze.

Ostatnim punktem dnia były występy artystyczne w ośrodku kultury, poznaliśmy tradycyjne rumuńskie tańce, stroje i piosenki. My również zaprezentowaliśmy nasze tradycyjne stroje i  zatańczyliśmy polkę z przytupem.

I tak oto zakończył się dzień pierwszy.

Dzień II, 7 maja
Kompleks Nauk Przyrodniczych /Science Complex

Dzień drugi zaczęliśmy od wizyty w Kompleksie Nauk Przyrodniczych w Galati. Obejrzeliśmy interesujący film o naszej planecie, poznaliśmy zwierzęta, które żyją w tym regionie oraz rośliny spotykane na terenie Galati.
Muzeum Historii Regionu/ Galati History Museum

Spacerowaliśmy po ogrodach rozpoznając różne gatunki kwiatów.
Kolejnym punktem dnia była wizyta w Muzeum Historii Regionu.
Po obiedzie,uczniowie spędzili resztę dnia z partnerskimi rodzinami.

Dzień III, 8 maja

Zamek w Peles / Peles Castle
Ten dzień zaczął się bardzo wcześnie, a to dlatego że wyruszyliśmy na wycieczkę krajoznawczą do zamku Peles oraz do miasta Brasov. Mogliśmy podziwiać roślinność, zabytki i  piękno Karpat.

Dzień IV, 9 maja

Warsztaty kulinarne/Making 'Sarmale'
Dzień czwarty rozpoczęliśmy od programu Master Chef.
Każdy z nas dostał fartuch i czapkę kucharską. Kolejnym etapem było przyrządzenie tradycyjnego dania rumuńskiego zwanego "Sarmale" - które są bardzo podobne do naszych polskich gołąbków.
Następnie, uczniowie oraz nauczyciele uczestniczyli w kilku lekcjach: języka angielskiego, fizyki, techniki i biologii. Uczyli się o odnawialnych źródłach energii, tworzyli praktyczne rzeczy z recyklingu oraz przeprowadzali doświadczenia.
Po lekcjach wybraliśmy się na farmę wiatrową w celu omówienia jednego z ważniejszych źródeł energii w rejonie Targu Bujor. Dowiedzieliśmy się jak te wiatraki pracują i ile energii potrafią wytworzyć.
Na farmie wiatrowej/ Wind farm

Wieczorem spotkaliśmy się na przyjęciu w którym wzięli udział uczestnicy wymiany, nauczyciele oraz rodziny. Był to bardzo miły wieczór przepełniony śpiewem, tańcem i śmiechem.
Każdy kraj przedstawił piosenkę przy której świetnie się bawiliśmy.
Nie lada wyczynem było zatańczyć 15 minutową wersję belgijki :)

Dzień V, 10 maja

To był ostatni dzień w Targu Bujor, rozpoczęliśmy go od warsztatów ekologicznych na dziedzińcu szkoły.
Następnie był czas na wypełnienie ankiet, rozdanie pamiątkowych dyplomów i na pożegnanie.
Tak jak to było w Polsce nasi rumuńscy przyjaciele nie chcieli nas wypuścić tarasując przejazd.
Może to tylko świadczyć o jednym, o tym jak bardzo się zaprzyjaźniliśmy, jak bardzo będziemy za sobą tęsknić. Na pewno pozostaniemy w swojej pamięci na bardzo długi czas.
Myślę że jeszcze się kiedyś zobaczymy :)

Dlatego nie mówimy: żegnajcie, ale do zobaczenia !
Grupa projektowa / Our project's group

Sadzimy pamiątkowe drzewko/ Planting a tree

Warsztaty ekologiczne/ Ecological workshops
Zajęcia techniczne/ D.T. lessons

>>>>>>>>>>>>>>> ENGLISH VERSION <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

We feel very sad that it was the last Mobility in our project "Ecological means logical". True is  saying that 'all good things come to an end'. We don't even know where those 2 years of project have passed. But wait! This post is not about that, it is about great time that we've spent together in Romania doing tasks connected with the project.
You know the distance between Stróża and Targu Bujor? It's 1221 km. And the distance between Biharnagybajom and Targu Bujor? It's a bit less - 706 km.
We arrived in Targu Bujor on Sunday evening, where our students met their partners again and went to their host families.

Teachers

Day I, 6th May

Visiting school
On Monday we were officially welcome at school with bread and salt - just like in Polish tradition. Next, we visited school, observed a few lessons and visited local kindergarten - where children handed us flowers and presented songs. After lunch we visited the mayor of Targu Bujor, we were given beautiful, Romanian gifts.
When we came back to school all countries made presentations about Romania - its culture, traditions, landscapes etc. We got to know a lot of facts about the host country.

In the kindergarten

The last point of our schedule was artistic programme that we           enjoyed very much. The students presented dances or songs typical     for their countries.

Artistic programme
Polish 'Polka'

Day II, 7th May

Our day started in Science Complex in Galati. We watched a film about galaxy, we saw plants and animals that can be met in region of Galati. We were walking in the garden and we were recognizing the plant species. Next, we went to Galati History Museum.
After lunch our students spent time with their host families.

Day III, 8th May

We started very early, because we went to Peles Castle and Brasov city. It was a fantastic trip! We were able to see cultural side of Romania: interesting monuments, plants and we admired beauty of Carpatian Mountains.

Day IV, 9th May

Culinary workshops
Music lesson
In the morning we had culinary workshops - we made traditional Romanian dish 'Sarmale'. Then students and teachers participated in lessons like English, Music, Physics, D.T. and Biology. We learnt about renewable energy, made things from recycling and conducted experiments.

Later we went to a wind farm near Targu Bujor, where we found out how it works and how much energy can such mill produce. What an interesting afternoon!

In the evening, students, teachers, host families met at the restaurant, where we had a little party with dancing, singing and laughing.

Day V, 10th May

Ecological workshops
It was the last day of our Mobility. We had ecological workshops, we filled questionnaires, received certificates and had some time to say goodbye to our friends. They didn't want to let us go! It means one thing: that we made really nice friendships there and that we won't forget about them.

I think we will see each other one day :) So we're not saying bye! We're saying see you soon!